Thursday, April 22, 2010

Ibu Engkaulah Ratu Hatiku

Ibu...ibu...engkaulah ratu hatiku....bila ku b'duka engkau hiburkan selalu...

tetibe perasaan sedey menerpa ke dlm diri ku...mengenangkan ibu ku yg kesihatan nya tidak sebaik dulu...mase blk ke rmh 2 minggu lepas, aku rase sayu sgt tgk ibu yg t'baring x sihat...ibu x larat nk bgn, ibu x selera nk mkn, suhu bdn ibu 40 darjah celcius (mau x seram aku dgr nya...panas sgt2 bdn ibu ku) ibu menanggung kesakitan tue b'seorangan tanpa ayahku (ketika itu ayahku berada di Alor Setar)...kesian ibu...spjg kt sane aku tdo dgn ibuku...

mlm tue ibu x blh tdo sbb batuk jer..bila batuk jer asyik nk kuar kahak...aku pn x sedap ati..kesian ibu penat jap bgn g toilet nk buang kahak...sape yg x sayu hati tgk ibu yg mengandung kan kte, yg besarkan kte x sihat cmtue...hanya Tuhan jer tau perasaan aku mase tue...

"ibu nk bekas tuk buang kahak ker? nnt adik ambikkan"

aku pn g dapur g cari bekas tuk memudahkan dia buang kahak...tp dia still x nk buang kt bekas tue...aku x sure brp lame la dia batuk2 n b'kahak tue...mmg aku x leh tdo laaa sbb x sedap ati gak nk tdo lena walhal ibu x sihat cmtue...

"ibu ada mkn ubat batuk x? adik g ambik ubat batuk la yer ibu"
"x payah laa dik...jap lg ok la"

aku tidak mengendahkan kata-kata ibu ku itu...nk kena d pakse jgk nie mkn ubat..so aku b'lalu pegi ke dapur kembali tuk mengambil ubat batuk...alhamdulillah, pas mkn ubat tue ibu ku dpt tdo dgn lena...but keesokan hari nya dia still x sihat jgk till bbrp ari aku dh blk ke rmh sewa ku pn dia still x sihat...but after few days alhamdulillah b'ansur pulih...lega rasa nya...

mse dia x sihat tue aku tkt sgt2...mcm2 aku fikirkan sbb ibu x penah la teruk sakit cmtue...aku rase u'ols pn rase yg aku rase...cmne kte nk hidup tanpa ibu? tanpa ayah? dpt ker kte lalui kehidupan nie spt biase...ya Allah, x t'ungkap dgn kata2 tuk semua persoalan itu...

hargailah mereka selagi mereka ada....jgn sesekali sia-siakan mereka...moga ibu, ayah ku n u'ols sihat walafiat...amin...amin...

2 comments:

  1. thanks beb...alhamdulillah, semakin sihat cume batuk still ada lg laa coz degil cm aku x mkn ubat...

    ReplyDelete